Meer informatie

  • Al uw bezoeken aan de huisarts worden betaald uit het basispakket van de zorgverzekering. Dat geldt ook voor de medische handelingen die de huisarts verricht. U betaalt geen eigen risico voor deze huisartsenzorg.

    Let op: Er kunnen wel kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft of de behandeling waar hij/zij u voor doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u moet (bij-)betalen voor:

    • de medicijnen die de huisarts u voorschrijft.
    • de behandeling door een medisch specialist, fysiotherapeut, psycholoog of andere zorgverlener waar de huisarts u naar verwijst
    • laboratorium- of röntgenonderzoek dat de huisarts laat doen. Kijk voor meer informatie ook eens op: watzegtmijnpolis.nl
  • Als u een afspraak maakt vraagt de assistente altijd om de reden van uw contact. Zij is hiervoor opgeleid en doet dit om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw klachten.
    De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan. Het is niet verplicht om uw reden aan de assistente te vertellen. Je kunt ook zonder de vragen van de assistente te beantwoorden vragen om een afspraak bij de huisarts. Het is voor de assistente dan niet mogelijk om een inschatting te maken hoe snel je een afspraak zou moeten hebben. Dit kan betekenen dat je langer moet wachten voordat je terecht kunt

  • Nee, u wordt niet gebeld wanneer uw laboratoriumuitslagen binnen zijn. We raden u aan om gebruik te maken van ons online patiëntenportaal. Zodra de uitslag door de arts verwerkt is krijgt u via uw mail of de Medgemak app een bericht. Wanneer u geen gebruik maakt van het patiëntenportaal kunt u na 5 werkdagen contact opnemen met de praktijk.

  • Het patiëntportaal waarmee uw huisarts werkt kunt u vergelijken met een digitale omgeving waarin u zelf gezondheidszaken kunt regelen. Zo kunt u zelf een afspraak inplannen in de agenda van uw huisarts (en heeft u dus geen last van wachttijden aan de telefoon), een vraag stellen via het e-Consult en online een herhaalrecept bestellen. U krijgt bericht wanneer de huisarts uw lab-uitslag heeft verwerkt. Zie het als een extra service die uw huisarts levert, deze manier van communiceren is zeker niet verplicht. Het telefonisch contact blijft ongewijzigd! Omdat u in deze omgeving met privacy-gevoelige gegevens werkt moet u een account aanmaken voor het patiëntportaal. Wij maken gebruik MijnGezondheid.net.

  • Met MijnGezondheid.net kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week online zorgzaken regelen bij uw huisarts of apotheek. Zo kunt u bijvoorbeeld online een afspraak maken, herhaalmedicatie bestellen of een bericht sturen.

  • Als u gebruik maakt van het e-Consult dan stelt u (in een soort van e-mail) via het beveiligde MijnGezondheid.net een vraag aan uw huisarts. De huisarts zal u vervolgens binnen enkele dagen voorzien van een antwoord. Omdat de huisarts u in dit geval niet kan onderzoeken, dient u het e-Consult alleen te gebruiken voor niet dringende vragen waar verder geen onderzoek voor nodig is.

  • Kijk op Thuisarts voor betrouwbare en onafhankelijke informatie over gezondheid en ziekte.

     

  • Heel soms vraagt een instantie u om een kopie van uw medische dossier. Wees daar voorzichtig mee, het is privacy gevoelige informatie en u kunt niet verplicht worden gesteld dit soort gegevens zomaar te overhandigen. Indien van toepassing kan een medisch adviseur van zo’n instantie ons een brief sturen met een relevante, gerichte vraagstelling en met een Toestemmingsformulier door u ondertekend, bijgevoegd. Wij geven dan schriftelijk informatie en declareren dat bij de betreffende instantie.

  • Als huisarts krijgen wij regelmatig het verzoek om een medische verklaring af te geven. Dit heeft vaak betrekking op ziekteverzuim tijdens school of werktijd, maar soms ook in verband met het annuleren van een reisverzekering of verzekeringsclaim.
    Door het landelijke adviesorgaan van huisartsen (KNMG) is afgesproken een dergelijke verklaring sinds een paar jaar NIET meer af te geven. De meeste instanties (zoals bedrijfsartsen, advocaten en verzekeraars) zijn hiervan al op de hoogte. Wij merken dat onderwijsinstellingen hier nog vaak om vragen.
    Alhoewel misschien goed bedoeld, is dit niet meer gebruikelijk zo te doen. In bovengenoemde of overige gevallen kunt u een brief bij ons opvragen.

    Zijn er toch problemen, bespreek het dan met de huisarts of doktersassistente.